Interne- en externe analyse Bondsbank

Marketingbeleid:

De Bondsbank heeft een aantal doelgroepen waar het zich met name op richt. Zo richt het zich op de agrarische sector en de middenstand. De bondsbank geeft jaarlijks veel geld uit aan marketing. Als we kijken naar de Bondsbank Zuiderzee komt dit jaarlijks uit op ongeveer € 400.000,-

Deze kosten zijn te verdelen in advertenties in Zuiderzeekrant, huis-aan-huisblad en gesponsorde activiteiten binnen de regio. De Bondsbank Zuiderzee beslaat een aantal gemeenten in het oosten van het land: een stad, Achterzijl, met ongeveer 60.000 inwoners en drie plattelandsgemeenten eromheen met ongeveer 30.000 inwoners. De gemeenten zijn respectievelijk Bovenveen, Wijdeveen en Zwartveen. Als we de gemaakte marketingkosten van € 400.000,- verdelen over per duizend bereikte inwoners komen we uit op een bedrag van € 4444 per duizend inwoners.

 

De positie van de Bondsbank is goed te noemen. De bank wordt over het algemeen gezien als een degelijke bank waar de klanten keurig, maar wat formeel worden geholpen. De bank levert veel hypotheken in de regio’s. Als we kijken naar het werkgebied van de Bondsbank Zuiderzee, dan kunnen er twee soorten aanbieders worden onderscheiden. Dit zijn ten eerste de onafhankelijken, zij bemiddelen voor meerdere geldverschaffers, dit kunnen banken zijn of verzekeringsmaatschappijen. Voor de bemiddeling wordt een adviesbedrag ontvangen. Veelal zijn dit makelaars en hypotheekshops. Ten tweede zijn er de verstrekkers, dit zijn vaak banken die hun eigen hypotheken verstrekken. Het aandeel van de makelaar is de laatste jaren aanzienlijk gegroeid, daarom is het verstandig dat de Bondsbank goed samenwerkt met de makelaars, om de groei van de bank op de hypotheekmarkt te vergroten. 

Micro-omgeving van de Bondsbank

Als we kijken naar goederenclassificaties valt alleen shopping good ( keuzegoederen) onder het aanbod van de Bondsbank. Dit komt, omdat de consument soms veel tijd moet besteden en goed plannen alvorens het producten afneemt van de bank. De consument kiest in dit geval door middel van selectie en vergelijking op basis van verschillende paramaters zoals kosten en service welk product het beste bij zijn wensen past. Keuzegoederen zijn duurder dan gemaksgoederen, maar ook duurzamer van aard. Koopgedrag van een consument kan per persoon sterk verschillen, zo krijgt de bank klanten die een huis willen kopen en hiervoor een hypotheek en bijbehorende verzekeringen willen afsluiten, terwijl een andere klant een simpele aansprakelijkheidsverzekering of een inboedelverzekering wenst die gemakkelijk kan worden afgesloten via de bank, hierin is duidelijk te zien dat de kooprollen van de klanten verschillend kunnen zijn op basis van hun wensen en doelstellingen.

Er zijn verschillende fases binnen het koopproces voor de consument. De consument zit ten eerste in een fase dat die onbewust op zoek is naar een product of dienst. Vervolgens ontstaat er productbehoefte en ontwikkelt de consument specificatie. De consument zoekt een leverancier en beoordeelt en selecteert deze naar zijn wensen en doelstellingen. Als laatste stap gaat de consument over tot aankoop en geeft feedback op deze aankoop. Het is voor de Bondsbank belangrijk dat het de aandacht van de klant trekt als zijn in de fase zit dat die productbehoefte ontwikkelt en specifiek begint te zoeken naar een product of dienst.